Et spadestik dybere
Et spadestik dybere

Krænkelser på Aros

Skrevet af Jacob Haislund

Intet at vise
Indhold

Journalisterne Tina Bryld og Jonas Hvid indstilles hermed til Spadestiksprisen for deres afdækning i JP Aarhus af sexisme/krænkelser, magtmisbrug og dårligt arbejdsmiljø på et af Danmarks største og mest besøgte kunstmuseer, Aros i Aarhus.

Gennem vedholdenhed, dygtig kildepleje og omfattende research er det lykkedes dem at trænge ind bag facaden på det højt profilerede museums røde mure og beskrive kritisable arbejdsforhold for ansatte – elementer som ultimativt førte til, at museets direktør, Erlend Høyersten, fratrådte sin stilling.

Gravearbejdet begyndte, da de to journalister fik et tip om krænkelser på museet. Via en lang række fortrolige interviews med kilder, der alle havde meget på spil ved at bidrage, lykkedes det at tegne konturerne af en MeToo-sag, som involverede topledelsen.

I sidste ende konkluderede en konsulentundersøgelse, at der havde været organisations- og ledelsesmæssige problemer, og at der er forekommet krænkelser. Som en konsekvens valgte museumsdirektør Erlend Høyersten i juni 2021 at opstige sin stilling.

Hvad der ikke blev oplyst på det tidspunkt var, at det var Høyersten selv, som medarbejdere i en anonym henvendelse til museets bestyrelse i april pegede på som den krænkende part. Det kom først frem, da JP Aarhus afslørede det.

Siden har Tina Bryld og Jonas Hvid bl.a. også bragt nyheder om sagens økonomiske konsekvenser for Aros og fratrædelsen af yderligere to chefer, som var en del af ledelsen under Høyersten, men i første omgang gik ram forbi og midlertidigt overtog personaleansvaret efter ham.

Gennem hele afdækningen er journalisterne blevet mødt med en stor grad af lukkethed fra ansvarlige aktører på museet – fra topledelsen og bestyrelsen og ned til tillidsrepræsentanter for medarbejderne. Dertil kommer, at Aros ikke er omfattet af offentlighedsloven, og at det således ikke har været muligt at få aktindsigt i centrale dokumenter på museet.

Alligevel er det lykkedes at udgrave mange væsentlige oplysninger om arbejdsforholdene på museet og eksterne konsulenters granskning. Ad den vej har den offentlighed, som via entre-betaling og offentlige tilskud i millionklassen er med til at finansiere Aros’ drift og udvikling, fået kendskab til de oplysninger.

Journalisternes dygtighed og vedholdende arbejde har været medvirkende til, at hele organisationen på museet nu er under ombygning. Afdækningen har med andre ord haft stor gennemslagskraft og skabt rystelser på et af Danmarks største kunstmuseer og været med til at drive den forandringsproces, organisationen nu gennemgår.

Det er lokaljournalistik, som går et spadestik dybere og gør en forskel – og det ikke blot lokalt. Derfor fortjener Tina Bryld og Jonas Hvid at blive hædret med Spadestiksprisen.

Materialer
Blizzload